Rechten, plichten en keuringsgrens

Voor het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering moet je altijd een gezondheidsverklaring invullen. Vanaf een dekking van € 160.000 kan de verzekeraar een medische keuring eisen. De meeste verzekeraars kennen een grens veel hoger dan €160.000. Een en ander kan afhankelijk zijn van je leeftijd.

Wat mag en moet een verzekeraar van je weten?

Medische keuring

Boven een verzekerd bedrag van €160.000 (de 'vragengrens') moet de verzekerde voor een overlijdensrisicoverzekering vaak een medische keuring ondergaan. Beneden dat bedrag hoef je van de verzekeraars alleen maar een gezondheidsverklaring in te vullen. Die verklaring kan aanleiding geven tot een nader onderzoek.

Plichten

Je bent verplicht voor de overlijdensrisicoverzekering de gezondheidsverklaring naar waarheid in te vullen. Bij een medische keuring mag je relevante informatie niet achterhouden. Wijzigt er na het invullen van de gezondheidsverklaring of de medische keuring nog iets in je gezondheidstoestand en ben je nog niet door de verzekeraar geaccepteerd, dan moet je dat melden.
Dat geldt ook als je als niet-roker bent geaccepteerd voor de verzekering en (weer) gaat roken. Let daarom altijd goed op de voorwaarden van je verzekering.

Rechten

Je hebt recht op inzage in het dossier en een afschrift van de uitslag. Je hebt ook het recht om als eerste het advies te horen dat de medisch adviseur aan de verzekeraar wil uitbrengen. Hij moet dat in begrijpelijke taal kunnen uitleggen. Is het advies nadelig voor jou, dan mag je onderhandelen of een herkeuring eisen. Zie ook Chronische Ziekte

Je rechten bij een keuring voor een verzekering zijn vastgelegd in de WGBO (Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) en de WMK (Wet op de Medische Keuringen). Alleen artsen mogen medische keuringen uitvoeren. De keuringsarts mag niet je huisarts of specialist zijn.
De verzekeraars zijn gebonden aan het Protocol Verzekeringskeringen uit 2004. Daarin staat hoe de keuring moet worden uitgevoerd.

Geschillen

Je kunt een verzekeraar vragen een beslissing te motiveren. Ben je het niet eens met de beslissing, dan kun je bezwaar aantekenen. Kom je er met de verzekeraar niet uit, dan kun je je geschil voorleggen aan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID).

Start hier een gratis premievergelijk

meer Tips